Twój wizerunek w sieci

Co starsi użytkownicy Internetu zapewne pamiętają kanały #IRC, który co prawda jeszcze istnieje, ale korzystają z niego bardzo określone grupy osób. Wówczas jednak królowały nickname’y – Internet był anonimowy.

Dzisiaj tendencja jest zupełnie odwrotna, Internet i treści w nim zamieszczane stają się personalne. Informacja, szczególnie wartościowa, opinia mają swoją cenę. Okazuje się, że coraz wyższą. Składają się przede wszystkim na wizerunek, jak każdy użytkownik buduje w sieci.

Obecność w internecie

Większość z użytkowników rejestruje się na portalach społecznościowych, serwisach dotyczących kariery, maja swojego soupa, twittera, konto na Facebooku, Goldenline, LinkedInie i wielu innych, w tym w serwisach tematycznych dotyczących filmów, muzyki, zainteresowań. Gdzieś zawsze zostaje ślad, który później odnajdują portale typu 123people. Internet dawno przestał być miejscem, gdzie anonimowo, a co za tym idzie bezpiecznie, mogliśmy zamieszczać swoje opinie, czy udostępniać dane.

Obecnie trzeba bardzo uważać i udostępniać informacje o sobie bardzo oszczędnie, a przynajmniej świadomie. Treści z Internetu nie da się usunąć. A każda z treści sygnowana nazwiskiem, przypisana do adresu mailowego, każda treść zamieszona na jakimkolwiek portalu buduje sieciowy wizerunek. To coś, co niejednokrotnie ma większy wpływ na życie poszczególnego użytkownika, niż mogłoby się wydawać. Przykładem mogą być chociaż HRowcy przeszukujący sieć, próbujący znaleźć informacje o rekrutujących na dane stanowisko osoby. Straszne?

Z drugiej jednak strony – można do Internetu podejść kreatywnie i wykorzystać tę tendencję do świadomego budowania swojego wizerunku. Nie może tu być miejsca na nieprzemyślane działania. Osobiście kreować swoje strony na portalach, prowadzić bloga, czy wyrażać swoje opinie na różnych stronach internetowych – to tylko jedne z podstawowych działań, jakie można wykonać w kierunku świadomego budowania swojego wizerunku. To szczególnie ważne, jeśli planuje się budowanie wizerunku firmy w sieci. Chcąc naprawdę zaistnieć, dotrzeć do klientów i zaprezentować w pełni swoje produkty czy usługi, trzeba trochę zainwestować w działania wizerunkowe. Internet daje nieograniczone możliwości – od obecności na serwisach i portalach po profesjonalnie wykonaną i dobrze wypozycjonowaną stronę Internetową.

Kilka uwag na temat budowania wizerunku firmy w Sieci

Firma budująca swój wizerunek w sieci powinna zadbać o całe zaplecze wizerunkowe.

  1. Podstawą jest projekt strony, która będzie intuicyjna, łatwa w obsłudze, ciekawie zaprojektowana, dostosowana do zakresu działalności firmy.
  2. Kolejną ważną rzeczą jest personel, który będzie profesjonalnie przygotowany, dostępny on-line.
  3. Kolejnym etapem jest obecność tam, gdzie się coś dzieje, prezentowane swojej firmy na popularnych portalach społecznościach, angażowanie się w wartościowe akcje – wszystko to sprawia, że wizerunek firmy jest lepszy.

Oczywiście wszystko to zależy od rodzaju działalności i swoistej misji, jaką się obiera zakładając własną działalność. Warto jednak pamiętać, że to każdy osobiście pracuje na swój wizerunek. Ta świadomość naprawdę wiele daje.